trainingstips
Dribbelen Print

Yes! eindelijk krijg je de bal toegespeeld. Je neemt ‘m keurig aan en nu ligt de bal aan je voeten.

PANIEK, wat ga met die bal doen?
Enkele stevige tegenstanders komen al op je afgerent. Wat doe je?
 
Eerst denk je er nog aan om de bal een rotschop te verkopen in de hoop dat hij bij één van de sterspeelsters uit je team terecht komt. Dan lijkt het net of je een mooie voorzet hebt gegeven. 
Of mischien knalt hij wel met een enorme vaart in het gezicht van één van de twee aanstormende tegenstanders. Dat zal ze leren om zo snel op je af te rennen.
 
Maar je kan natuurlijk ook diep ademhalen en om de tegenstanders heen dribbelen, goed om je heen kijken en dan de bal keurig afspelen, of zelf doordribbelen en een schot op het doel wagen.
 
Maareh, hoe pak je dit aan?
 
Verre ballen schieten Print

Je kent het wel, tijdens een spannende wedstrijd neemt een speelster een korte aanloop en op het moment dat ze schiet hoor je een doffe dreun. De adrenaline schiet door je lijf. Deze bal gaat ver komen!
Maar hoe doen ze dat nu eigenlijk?

Simpel, door te oefenen, oefenen en oefenen. Een stelregel in de wetenschap is dat je iets ongeveer 1.000 keer gedaan moet hebben, voordat je het helemaal goed kan. Geen tijd te verliezen dus.  

De bal
Ten eerste moet je zorgen voor een goede bal.
De grootte van de bal is afhankelijk van je leeftijd.
Ben je 8 jaar of jonger, gebruik dan een 'size 3' bal.
Ben je tussen de 8 en de 12 jaar, gebruik dan een 'size 4'.
Ben je ouder dan 12, gebruik dan een 'size 5' bal.

Het spreekt voor zich dat de bal rond moet zijn (en geen ei-vorm doordat je broertje er altijd op zit).

 

 
Tips bij het verdedigen Print
Tijdens de wedstrijd zul je regelmatig moeten verdedigen. Of het nu het verdedigen van de bal, of het verdedigen van je eigen helft/doel is.
Hieronder geven we je enkele tips, waarmee je wellicht je voordeel kan doen.
We hebben de tips verdeeld in tips voor het verdedigen van je eigen helft (oftewel het stoppen van een doorgebroken tegenstander) en het verdedigen van de bal (de ander mag ‘m niet afpakken).

Tips bij het verdedigen van de eigen helft.

  • Eén van de grootste fouten die gemaakt wordt bij het verdedigen, is dat er zo hard naar de tegenstander gerend wordt, dat de tegenstander eigenlijk maar een stapje opzij hoeft te doen om te voorkomen dat de bal wordt afgepakt.
    Daarom is het belangrijk dat je snel naar de tegenstander toe rent, maar op het laatste moment (ongeveer 1,5 meter afstand) rem je af en maak je je klein (knieën gebogen armen wijd). Hierdoor ben je beter in staat om te reageren op wat de tegenstander doet.
     
  • Een doorgebroken speler die je wilt tegenhouden kan simpel gezegd twee kanten op, linksaf of rechtsaf, omdat jij recht voor haar neus staat. Om nu te voorkomen dat je niet weet waar de tegenstander naar toe gaat, kun je beter een beetje schuin aankomen lopen naar de tegenstander. Wil je dat de tegenstander naar de linkerkant van het veld gaat (omdat daar bijvoorbeeld meer verdedigers zijn), kom dan lichtjes aan de rechterkant van de tegenstander aan. Hierdoor dwing je haar om naar de linkerkant te gaan.
     
  • Maak geen slidings! Een sliding maak je alleen als je zeker weet dat als je de bal nu niet afpakt er op het doel geschoten wordt. In alle andere gevallen is het veel beter om op je benen te blijven staan. Dit geeft je de kans om het de tegenstander lastig te blijven maken in plaats van 1-malig.
     
  • Blijf altijd tussen de bal en het doel in staan. Op die manier maak je de kans op ‘eenvoudig’ scoren het kleinst.
     
  • Blijf dicht bij de tegenstander en maak het haar het schieten onmogelijk. Een simpele waarheid is namelijk: ‘als ze niet kunnen schieten kunnen ze ook niet scoren’.
     
  • Blijf rustig. Als bovenstaande tips worden toegepast, mag de tegenstander best een tijdje de bal hebben. Wacht tot er een fout gemaakt wordt en je zeker weet dat je de bal in je bezit kan krijgen.

 
Penalties Print

Je hoopt hem waarschijnlijk vaker te krijgen, dan dat je 'm ook toegewezen krijgt: een penalty.
Maar mocht je dan toch een penalty toegewezen krijgen, dan heb je mischien wat aan het onderstaande artikel:

Een voetballer moet een strafschop met minimaal 104 kilometer per uur in de bovenhoek schieten om zeker te zijn van een doelpunt. Dat hebben Britse wetenschappers berekend.
 
De onderzoekers van de Liverpool John Moores University analyseerden honderden strafschoppen op beelden van camera’s die door televisiezender SkySports achter het doel waren geplaatst bij topwedstrijden.

Op basis van de videobeelden stelden de wetenschappers vast hoe een strafschop zo effectief mogelijk kan worden ingeschoten. Dat meldt de Britse krant Daily Telegraph.

 
Koppen leren doe je zo. Print
Je kent dat mischien wel, op een zeker moment tijdens de wedstrijd komt de bal recht op je af, niet netjes op de voet, niet in de buurt van je bovenlichaam, maar op hoofdhoogte of iets daarboven.
Je schrikt je rot (zeker als ie recht op je hoofd afkomt), je gilt en bukt zo snel je kan. De bal rolt in de voeten van de tegenstander en je voelt je een beetje sneu op het veld staan.

Wees gerust, weinig voetballers vinden het prettig om de bal te koppen en proberen het zoveel mogelijk te voorkomen.
Maar met een beetje oefening, kun je koppen eenvoudig leren.

Wat moet je kunnen om goed te kunnen koppen:

- gevoel voor timing (op het juiste moment je hoofd naar voren duwen)
- gevoel voor hoogte (de bal moet je voorhoofd op de juiste plek raken)
- in sommige gevallen sprongkracht (om hoge ballen te kunnen koppen)
 
Meer artikelen...
<< Start < Vorige 1 2 Volgende > Einde >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

@FcMeiden

Kon helaas geen tweets vinden