Koppen leren doe je zo. Print
Je kent dat mischien wel, op een zeker moment tijdens de wedstrijd komt de bal recht op je af, niet netjes op de voet, niet in de buurt van je bovenlichaam, maar op hoofdhoogte of iets daarboven.
Je schrikt je rot (zeker als ie recht op je hoofd afkomt), je gilt en bukt zo snel je kan. De bal rolt in de voeten van de tegenstander en je voelt je een beetje sneu op het veld staan.

Wees gerust, weinig voetballers vinden het prettig om de bal te koppen en proberen het zoveel mogelijk te voorkomen.
Maar met een beetje oefening, kun je koppen eenvoudig leren.

Wat moet je kunnen om goed te kunnen koppen:

- gevoel voor timing (op het juiste moment je hoofd naar voren duwen)
- gevoel voor hoogte (de bal moet je voorhoofd op de juiste plek raken)
- in sommige gevallen sprongkracht (om hoge ballen te kunnen koppen)
 
Om met punt twee te beginnen, de bal moet komen op je voorhoofd boven je wenkbrouwen en onder je haargrens (waar je hoofdhaar uit je hoofd komt). Op andere plekken kun je een behoorlijke hoofdpijn oplopen.
Terwijl je de bal kopt, moeten je nekspieren aangespannen zijn, zodat je hoofd niet naar achteren gaat. Het beste is het als je je hoofd iets naar voren beweegt op het moment van koppen.

Om te ontdekken waar hij precies moet komen en of het zeer doet (als het goed is niet) kun je het beste het volgende doen: pak de bal tussen twee handen en gooi de bal tegen je voorhoofd. Als het goed is stuitert de bal nu van je voorhoofd af naar voren. Als het goed gaat kun je wat harder gooien of de bal zelfs vasthouden totdat deze je voorhoofd raakt. Als je het een beetje goed kan, kop je de bal al gauw een paar meter ver.

Nu je weet waar je de bal moet raken, kun je oefenen met timen. Als je ergens een muur hebt, kun je de bal tegen de muur aangooien en terugkoppen. Heb je geen muur, of ben je met meerdere personen, dan kun je iemand anders vragen om de bal te gooien, zodat je kan terugkoppen. Probeer ook eens wat moeilijke ballen terug te koppen en goed te mikken met het koppen.

Tot slot oefenen met springen. Dat kun je natuurlijk ook weer doen door de bal tegen de muur aan te gooien (hoog) of iemand de bal laten aangooien. Probleem is dat ie vaak niet zo hoog komt als je wilt. Daarvoor werden vroeger wel de kopgalgen gebruikt.
Tegenwoordig zie je ze wat minder, maar je kan vrij eenvoudig een eigen kopgalg maken.
Neem een doorzichtige plastic boodschappentas en stop daar de bal in. Bind aan de handvatten een touw en gooi deze over een tak of over de bovenkant van de schommel of een ander hoog iets. Maak het touw ergens aan vast, zodat de bal op de hoogte hangt waar je op wilt oefenen.
Spring nu omhoog en kop de bal.

Om het wat moeilijker te maken, kun je ook de bal een zwieper naar voren geven en dan proberen de bal te koppen.

Veel plezier met oefenen en onthoud wat de bekende engelse voetballer Gary Lineker zei: 'Het grote geheim van koppen is dat jij de bal moet aanvallen en de bal niet jou.'

Meer trainingstips: klik hier
Reactie (2)add
0
...
geschreven door Voetbal , april 06, 2017
Ik ben niet bang voor ballen, maar telkens bij voetbal komt er een bal richting mijn hoofd, maar het gaat dan zo snel dat het gewoon keihard in mijn gezicht of wang komt
raporteer misbruik
stem omlaag
stem omhoog
Stemmen: +0
0
...
geschreven door freddy , september 15, 2010
koppen is stom
raporteer misbruik
stem omlaag
stem omhoog
Stemmen: -5
Geef jouw reactie

busy
 

@FcMeiden

Kon helaas geen tweets vinden